Leerlingen, docenten en ondernemers naar Salone del Gusto in Turijn

Woensdag 21 september 2016 start de expeditie vanuit de Achterhoek naar de Terra Madre Salone del Gusto in Turijn. In deze stad wordt om de twee jaar dé ambachtelijke voedselbeurs gehouden van de wereldwijde vereniging Slow Food. Het evenement trekt bezoekers uit ruim 150 landen, voornamelijk gericht op ambachtelijk, duurzaam en streekeigen voedsel.

Twaalf leerlingen van de MBO4 opleiding gespecialiseerd kok en twee docenten van het Graafschap College brengen samen met acht ondernemers een tweedaags bezoek aan dit evenement in het kader van het project Smaakacademie Achterhoek.

Het centrale thema van de Terra Madre Salone Del Gusto 2016 is ‘Loving the Earth’. “Vanuit Smaakacademie Achterhoek sluiten we aan op dit thema. We laten ons inspireren door producten en recepturen die ontstaan wanneer koks, slagers, bakkers, groenteboeren en boeren gaan samenwerken in een regio, van grond tot mond. Dit vergt ‘anders werken’. Meer werken met het seizoen, alles benutten van het dier en groenten die geoogst worden en vooral creativiteit en vakmanschap om passende gerechten te maken van de beschikbare producten”, zegt Maurits Steverink initiatiefnemer van Smaakacademie Achterhoek. “We zullen ter plaatse hierover kennis delen, vastleggen en vooral toepassen in de Achterhoek op onze eigen manier”.

Wat is Terra Madre Salone del Gusto?

De Terra Madre Salone del Gusto is een tweejaarlijks event, georganiseerd door de internationale vereniging Slow Food. Deze vereniging zet zich wereldwijd in om lokaal in elke regio van de wereld, de aandacht te vestigen op regionaal ambachtelijk voedsel en op de duurzame wijze waarop dat geproduceerd kan worden. Daarmee levert voedsel ook een bijdrage aan het behoud van de eigen eetcultuur, diversiteit in producten, recepten, rassen en het vakmanschap zoals die ontstaan zijn in de afgelopen duizenden jaren.

Dit doen ze door producten op te nemen in de wereldwijde Ark van de Smaak, door bundelen van chef’s in de Chef’s Alliantie, door het verbinden van consumenten en producenten in elke regio en het inzetten op educatie. Voor meer informatie over de Terra Madre Salone del Gusto 2016, zie hier.

visual_1_no-loghi