Hoe communiceer je de meerwaarde voor landschap, natuur en bodem van je streekproduct?  

Dat is de onderzoeksvraag waar de groep studenten van Saxion University of Applied Sciences de afgelopen 5 maanden, onder begeleiding van Smaakacademie Achterhoek, mee aan de slag zijn gegaan.  

Veel ondernemers worstelen om de meerwaarde van hun streekproducten te communiceren op een aantrekkelijke manier. Daarom heeft Smaakacademie Achterhoek een vraag ingediend bij hogeschool Saxion voor het Smart Solutions Semester (SSS). Dit is een semester waar studenten van verschillende opleidingen binnen Saxion samenwerken aan een ingediend vraagstuk uit de praktijk. Ze doen onderzoek maar leveren ook daadwerkelijk een product op.

Aanpak 

Smaakacademie begeleidt deze studenten: we voorzien ze van bestaande kennis en ervaringen uit de praktijk. We koppelen ze aan verschillende foodondernemers, bodem- en natuurexperts. In dit geval was dat bijvoorbeeld de Brouwhoes Bier Experience van Erve Kots. Bovendien helpen we ze om projectmatig en interdisciplinair samen te werken. Door tussentijdse afstemming ontstaan er zo nieuwe ideeën. 

Eindproduct; Achterhoek Food Garden op festival 

Stel je voor; je staat op een festival te genieten van de fijne sfeer, de goeie muziek, het heerlijke weer en je krijgt zin in een biertje. En niet zomaar een biertje, nee je hebt zin in iets speciaals. Op dat moment zie je een Achterhoek Food Garden. Je loopt er naar toe en terwijl je geniet van je smakelijk ambachtelijke gebrouwen biertje word je op een interactieve manier geïnformeerd over de bierbrouwers die wel Achterhoekse ingrediënten gebruiken. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat er Achterhoeks hop en gerst in het biertje zitten. Waarom is dat dan belangrijk? Die meerwaarde ontdek je op een speelse wijze. 

Door de drie onderwerpen, smaak, ingrediënten en bijdragen aan de Achterhoek op een interactieve manier te presenteren wordt de bezoeker bij de ingang van de Achterhoek Food Garden gelijk bewust gemaakt van de keuzes die er zijn.  

Oplevering 

Ondertussen is het product opgeleverd en gepresenteerd aan Smaakacademie Achterhoek en zijn we erg enthousiast over het eindproduct van deze studenten. Ons streven is om meer Achterhoekse brouwerijen te betrekken, maar ook andere foodondernemers op de hoogte te brengen van de Achterhoek Food Garden. Hopelijk vind je de informatieve en interactieve Achterhoek Food Garden dan volgend jaar op meerdere festivals, zodat we met zijn allen kunnen genieten van 100% Achterhoekse ingrediënten. Zo eten en drinken we de Achterhoek weer mooi. 

Voor studenten ligt hier ook een vervolgopdracht. De Achterhoek Food Garden kan/moet verder worden uitgewerkt en ontworpen. Daarnaast kunnen ook andere productgroepen bekeken worden. 

 

 

 

Ben je ook geïnteresseerd in een samenwerking met Smaakacadamie Achterhoek of wil je meer informatie over onze projecten neem dan gerust contact op met Jeanne (0654256007, jeanne@truefood.nl).