‘Start-up cultuur’ binnen foodsector zet stevig door

Groei in bedrijven met minder dan vijf medewerkers

Het aantal kleine producenten van voedsel en drank  – met minder dan vijf medewerkers – groeide de afgelopen jaren flink: het aantal nam toe met 45 procent tot in totaal 3600 ondernemingen. ‘Ook in de Achterhoek volop gaande, alleen niet zichtbaar in de statistieken’.

Het aantal producenten in de totale voedselsector nam ook toe – met 21 procent – maar groeide veel minder hard. De groei van de kleine bedrijven zat hem vooral bij de kleine bierbrouwerijen – met 430 procent. Ook het aantal producenten van bakkersproducten als cakes en taarten steeg flink (met 46 procent). Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, op een rijtje gezet door de sector Banker Food van de ABN AMRO-bank.

De kleine producenten hebben een directe relatie met de consument, doordat verschillende  schakels in de keten (handel en supermarkt) worden overgeslagen: de kleine voedselondernemers leveren hun producten vaak rechtstreeks aan speciaalzaken, horeca/foodservice of via een eigen (online) winkel. Ze onderscheiden zich vaak door in te spelen op de  vraag naar kleinschalig, ambachtelijk, duurzaam en gezond produceren.  Kleinschalige producten met een sterk lokaal karakter worden soms alleen in specifieke regio’s aangeboden. Toch spelen ook supermarkten in op de trend. Zo organiseert Albert Heijn jaarlijks de Podiumdagen en Productpitch, waarbij nieuwe en kleine producenten zich kunnen presenteren aan inkopers van de supermarktketen.

‘In de Achterhoek is deze trend ook volop gaande, maar dat wordt niet specifiek onderzocht op regioniveau’, zegt Maurits Steverink van kenniscentrum Nelles. ‘Binnen de  Smaakacademie Achterhoek brengen we deze ondernemers bij elkaar waardoor er verassende vormen van samenwerking ontstaan. De kleinschalige foodondernemers kennen elkaar vaak nog niet. Het mooie is dat we ook direct het onderwijs bij deze nieuwe ontwikkeling betrekken.’ Docenten en studenten van het Graafschapcollege in Doetinchem zijn nu bijvoorbeeld betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe culinaire concepten. Steverink: ‘Door al dit samenwerken ontstaat er een kleinschalige grootmacht, noemen we Achterhoek Foood en gaan we elkaar verder helpen onder het motto He’w Zelf, Ku’w Zelf en Doe’w Zelf!’

ABN AMRO  verwacht dat de groei van kleine voedselproducenten zal doorzetten, met zo’n 7 procent per jaar: ‘De ‘start-up cultuur’ binnen de foodsector zet stevig door.’

Bron: Kleine producenten: smaakmakers van de food-industrie, Sector Bank Food – ABN AMRO