‘Food Tourism’ in de Achterhoek

Bezoekers van de Achterhoek willen de streek proeven!

Hoe belangrijk is eten en drinken tijdens een vakantie? Wat voor culinaire imago heeft de Achterhoek eigenlijk? Het bureau Trends & Tourism heeft in opdracht van Stichting Achterhoek Toerisme onderzoek gedaan naar ‘food tourism’ in de Achterhoek. Zij delen graag de belangrijkste resultaten! 

De belangrijkste punten:

  • 85% van de Nederlanders vinden eten en drinken tijdens een vakantie (zeer) belangrijk. Bij millennials en hoogopgeleiden is dit percentage nog hoger (91%)
  • Bij 43% van de Nederlandse bevolking is het eten en drinken een van de aspecten om op te letten bij het kiezen van een bestemming
  • Het eten van streekgerechten in een restaurant en een bezoek aan een lokale markt met streekproducten wordt van alle culinaire activiteiten tijdens een vakantie als meest aantrekkelijk gezien
  • 45% van de Nederlanders weet een associatie te noemen bij eten en drinken in de Achterhoek. De meest genoemde zijn: bier, wild, kaas en pannenkoeken. (Zie afbeelding hieronder)
  • Wandelen/fietsen en natuur worden gezien als aantrekkelijkste thema’s om culinaire activiteiten mee te combineren

Benieuwd naar het volledige onderzoek? Bekijk het hier!

De associaties die mensen hebben bij eten en drinken in de Achterhoek:

Bron: Factsheet Food Tourism Achterhoek 2019