De Timp in Zieuwent: Lekkere hamburgers uit de Groentainer

Een klassiek Achterhoeks snackbedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot een landelijke koploper op gebied van duurzame fastfood-catering. Zo zou je de Timp uit Zieuwent kunnen omschrijven.

Op de website van De Timp staat een indrukwekkende lijst van festivals, kermissen en snackbuffetten: van Huntenpop in Ulft en het Ameland Beach Rugby Festival, tot de Zwarte Cross, Carnaval in Doetinchem en de Ponyweek in Heeten. Daarnaast nog vele snackbuffetten bij feesten en partijen. ‘De kern is frites en snacks verkopen op evenementen van 30 tot 200.000 man.’ Dat vertelt Luuk Domhof, sinds 2012 eigenaar van De Timp. ‘Het is mooi werk. Je komt door heel Nederland, waar je dan bij elk evenement zo’n vier dagen staat.’

SAA_de_Timp_02

Sinds 2018 is Luuk de samenwerking aangegaan met Theo Winters en Thijs Engelen. De drie compagnons zijn deze samenwerking onder andere aangegaan om continuïteit van De Timp te waarborgen. Het verzamelen van juiste mensen binnen een bedrijf waardoor De Timp nog sterker kan opereren in de huidige en toekomstige markt.

De Timp groeit jaarlijks. ‘Maar dat is geen doel op zich: het doel is een beter bedrijf te maken en wij willen op een leuke manier geld verdienen. Goed zijn voor de omgeving en alles wat daar bij hoort’. Domhof was bij een lezing over duurzaamheid georganiseerd door de Lions in Lochem. De strekking was: ‘Als we doorgaan met de huidige manier van produceren en consumeren, gaat het niet goed komen’. En er werd de vraag opgeworpen: “Als je aan het eind van de werkdag de deur achter je dichttrekt, voelt dat dan goed?”. Dat is me bijgebleven en vormt nu ook de leidraad voor De Timp. Wij kunnen de wereld niet veranderen, maar wel een voorbeeld geven: een manier van werken die als een olievlek telkens breder wordt.’ De eerste stap was energieneutraal worden door 240 zonnepanelen op de bedrijfshal van De Timp te leggen. ‘Zelfs op een bewolkte dag in december levert dat genoeg elek­triciteit.’ En het hele wagenpark van De Timp rijdt op biodiesel. Dit is afgewerkte zonnebloemolie waar eerst de frites en snacks in gebakken zijn. Een mooie stap die daar op volgende is de warmtepomp waardoor De Timp nu ook aardgasvrij is.

SAA_de_Timp_01

Een andere stap die de drie compagnons met zijn medewerkers voor De Timp wilde zetten was een bijdrage leveren aan de regionale economie. ‘We waren al gewend om langjarig samen te werken met leveranciers uit de regio. Denk aan Elite uit Neede, Slagerij Beerten en Bakker Knippenborg uit Zieuwent. Maar we wilden ook producten uit de regio die duurzamer zijn én natuurlijk ook smaken! De bio­logische manier van produceren is inspirerend, maar wij werken niet met keurmerken. Ook omdat we vinden dat dit gewoon bedrijfspolicy is en we onze totaalaanpak promoten in plaats van producten met een keurmerk.’

‘Zo verkopen wij een bamischijf zonder vlees. Die loopt heel goed, niet omdat die vegetarisch is, maar omdat die goed smaakt. We werken al jaren samen met snack producent Elite in Neede. Ze hebben een biologische kroket voor ons ontwikkeld.’ Domhof sloeg ook zelf aan het ontwikkelen: een echte Achterhoekse hamburger. Deze wordt gemaakt van koeien uit de streek. De koeien worden bij slagerij Beerten in Zieuwent geslacht.

Domhof vroeg bakker Jos Knippenborg uit Zieuwent om biologische broodjes te gaan bakken. Een broodje hamburger kan natuurlijk niet zonder saus. Dus werd Bas Diks uit Harreveld gevraagd om een eigen saus te ontwikkelen. Na wat proefsessies is dit goed gelukt en was het broodje hamburger klaar voor introductie en direct een succes. Inmiddels zijn er tienduizenden van verkocht. Een beetje duurder dan een ‘gangbare’ hamburger, omdat de kostprijs nu eenmaal hoger ligt. ‘Het is een succes omdat het zo lekker is en omdat het verhaal klopt.’

SAA_de_Timp_07

De Timp ontwikkelde in 2015 ook zijn eigen Groentainer, een unit gemaakt van een oude zeecontainer. Daar zitten tweedehands accu’s van elektrische auto’s in die worden geladen met de zonnepanelen op het dak en de klep van de Groentainer. Als de zon te lang niet schijnt, schakelt de Groentainer over op een aggregaat, dat loopt op eigen biodiesel van zonnebloemolie. Waardoor een geheel zelfvoorzienende snack­unit is ontstaan, die makkelijk te plaatsen is op evenementen. Tegenwoordig heeft De Timp meerdere units die voorzien zijn van zonnepanelen.

‘Als ondernemers willen wij dat onze producten en materialen, anderen en toekomstige generaties niet tot last zijn. Steeds meer organisatoren en bezoekers van evenementen willen dat ook. In de wereld van evenementen zijn er, naast de regels voor hygiëne, nauwelijks richtlijnen of wettelijke eisen ten aanzien van duurzaamheid. Er wordt veel geroepen of beweerd. Veel mensen praten erover, wij doen het gewoon.’

SAA_de_Timp_05