Meer groente in de horeca kan wel degelijk!

Restaurantbezoekers eten tot 113% meer groenten en tot 13% minder vlees of vis als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed wordt aangeboden. De waardering van de gast blijft hierbij gelijk of stijgt. Dat is aangetoond in vier wetenschappelijke onderzoeken bij negen horecabedrijven door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en adviesbureau Greendish.

Een slimme menu-aanpassing helpt restaurantgasten onbewust de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten te eten. En wat net zo belangrijk is, ook onze planeet profiteert; de aanpassing resulteert in een verlaagde CO2 voetafdruk (door minder vlees) en een vergelijkbare hoeveelheid afval. “Het leuke is dat je met kleine aanpassingen op het bord grote impact kan maken op het milieu” aldus Joris Heijnen van Greendish, bedenker van het onderzoek en de methode om het menu slim en duurzaam aan te passen. “Als alle restaurants en de mensen thuis de principes uit het onderzoek gaan toepassen brengen we de samenleving een stap dichter bij de klimaatdoelstellingen van Parijs!”

Onderzoek bij grote landelijke spelers in Horeca en Catering

De onderzoeken zijn gedaan in bestaande restaurants met echte gasten; van broodjeslunch tot a-la-carte, van brasserie tot een dinerbuffet en van bedrijfsrestaurants tot staalfabriek. Eurest, Van der Valk Hotels, HMSHost, Van Gelder Groente & Fruit, Koninklijke Horeca Nederland, The Greenery, Rabobank en Unilever waren bij het onderzoek betrokken. Het oorspronkelijke gerecht werd aangepast tot een gerecht waarin een grotere hoeveelheid groente werd verwerkt en de groente aantrekkelijker werden gepresenteerd. Tegelijkertijd werd de hoeveelheid vlees of vis verminderd. Daarna werden voedselinname, afval en gasttevredenheid gemeten voor en na het aanpassen van het menu.

De cijfers zijn overtuigend. Na aanpassing werd – afhankelijk van de setting – tot 113% meer groente gegeten en tot 13% minder vlees of vis. Gasten waren minstens zo tevreden over hun restaurantbezoek. De waardering over smaak, presentatie en hoeveelheid groenten ging bij drie van de vier onderzoeken zelfs omhoog, terwijl deze voor de hoeveelheid vlees gelijk bleef.

“De horeca- en cateringbranche speelt een grote rol in het verduurzamen van het aanbod, als de gehele branche mee zou doen, dan wordt duurzaamheid stapsgewijs bevorderd en verlaat de gast ook nog eens tevredener het pand”.

              Gert-Jan van der Valk, Van der Valk.

De toekomst: krachten bundelen voor gezondheid en duurzaamheid

Voor dit onderzoek bundelden wetenschappers, overheid, voedingsleveranciers en -producenten en horecaondernemers hun krachten met als doel om consumenten te verleiden lekker(der), duurzamer en gezonder te eten. Gert-Jan van der Valk van Van der Valk, waar Wageningen Economic Research en Greendish in 2016 eerder onderzoek deden, gelooft sterk in de principes van Sustainable Menu Engineering: “De horeca- en cateringbranche speelt een grote rol in het verduurzamen van het aanbod, als de gehele branche mee zou doen, dan wordt duurzaamheid stapsgewijs bevorderd en verlaat de gast ook nog eens tevredener het pand”.

Food Value Impact: de achtergrond

De onderzoeken zijn in 2017 en 2018 onafhankelijk uitgevoerd door Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en Greendish. Het maakt deel uit van een publiek-private samenwerking (Food Value Impact) van negentien partners, bestaande uit kennisinstellingen, bedrijven en non-profit organisaties. Het onderzoek wordt mede gefinancierd door de Topsector Agri & Food en de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.